3333

קונדליני יוגה קלאסית

 היוגה הקלאסית מתבססת על צורת הלימוד והתרגול שניתן לנו על ידי ריינהרד גמנטהלר, תלמידו של היוגי האגדי מהודו – סוואמי דהירנדרה ברהמצ’ארי. בבית הספר הזה נלמדות מספר טכניקות שאינן נפוצות בזרמים אחרים. למשל, אוסף התרגילים הדינאמיים תחת השם “סוקשמה וסטהולה ויאיאמה”.

סוקשמה ויאיאמה (בתרגום מסנסקריט “תרגילים עדינים”) – מגוון של טכניקות המורכבות מהנפות הידיים, תנועות של כפות הידיים והרגליים, סיבובי ראש, פיתולים, כפיפות וכו’. כל אלה משולבים עם תרגילי נשימה, עצירות נשימה (קומבהקה) ומנעולים פנימיים (באנדהות).

סטהולה ויאיאמה (בתרגום מסנסקריט “תרגילים גסים”) – מגוון של טכניקות שביצוען דורש מאמץ, בעיקר אירובי. התרגילים מורכבים מקפיצות, סיבובים אינטנסיביים של הגוף ועוד.

באופן כללי, סטהולה וסוקשמה ויאיאמה מורכבות מסדרות של תרגילי הכנה לאסנה, טכניקות נשימה, בנדהות וקריות. התרגילים הללו מכינים את הגוף לתרגול יוגה מתקדם ומשפיעים באופן עמוק על הגוף. הם מפתחים את השרירים, מחזקים את הגידים ומעוררים את מערכת הנשימה והעצבים.

כמו כן, התרגילים מטהרים את מוליכי האנרגיה בגוף (נאדים) ומכינים את ההכרה לאימון. הם מהווים בסיס מצוין ללימוד פראניאמה, שעל פי המסורת ניתן ללמוד רק לאחר שהתלמיד הגיע לשליטה בלפחות 32 האסנות ההכרחיות, ושומר על דיאטה יוגית.

אנו שמים דגש רב על תרגול בנדהות ומודרות. בנדהות הן הכלים המרכזיים לאיסוף והובלה של האנרגיה הפסיכוסומאטית. מודרות הן ברובן תרגול המורכב משילוב של אסנה, בנדהא ועצירת הנשימה.

התרגול במסורת הקונדליני הקלאסית פותח את הגוף וההכרה בצורה ייחודית ומעורר תחושות חדשות של זרימה פנימית, ערנות, רעננות וחיוניות.

כל אדם שיתגבר על העצלנות שלו יוכל להגיע להצלחה ביוגה. זה לא משנה אם הוא צעיר או קשיש, חולה או חלש, אפילו אם הוא תשוש. יש צורך רק בתרגול יציב. כי איך ניתן יהיה להצליח ללא תרגול? מספרים לא תשיג הרבה תועלת – מקריאה לא תשיג תוצאות. אם תלבש בגדים שיוגים נוהגים ללבוש ותענוד תכשיטים קדושים למיניהם, זה לא יוביל אותך להצלחה. כל העיסוקים הללו הם ריקים, כמו שדיבורים על איחוד, על ידיעה, על כוח ועל נושאים רוחניים הם ריקים. סוד ההצלחה טמון אך ורק בתרגול תמידי. זאת האמת ואין בה שום ספק. דרך תרגול אסנה, קומבקה, פראניאמה ואמצעים אלוהיים – הדרך של האטה יוגה מובילה לפירות המלכותיים של ההכרה – ראג’ה יוגה.”

מתוך: האטה יוגה פראדיפיקה 1-66, 1-67, 1-68, 1-69